НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Витра - територия на дизайна и резерват за световна архитектура (11.06.2019)
 На територията на известната фирма Vitra, на 15 минути път с кола от Базел, има уникален музей на откритата архитектура.

Идеята да се събира авторска архитектура владее умовете на много предприемачи и милиардери. Едно от най-интересните й превъплъщения днес е кампусът на швейцарската мебелна компания Vitra, която вече 40 години се допълва с постройки на известни архитекти. Тази колекция под открито небе изглежда като реална справка за най-добрите архитекти. Архитектурните опуси на Тадао Андо, Николас Гримшоу, Алвар Сиза, Заха Хадид, японското бюро SANAA и разбира се, швейцарските звезди Жак Херцог и Пиер дьо Мерон са една до друга на сравнително малка площ (точните размери на кампуса се пазят в тайна).

Историята на строителството на кампуса е очарователна и дори драматична. Няма нищо изненадващо, че на територията на германския град Вайл ам Рейн, само на няколко автобусни спирки от Базел (Швейцария), поддържането на фабрика е много по-евтино. Там се създава Vitra в началото на 50-те години. Основателите на фабриката, Вили Фелбаум и съпругата му Ерика от следвоенното поколение интелектуалци предприемачи, били наистина увлечени по дизайна и успели да създадат производство на офис и домашно обзавеждане. Във фабриката си спомнят как през 1953 г. Вили Фелбаум в Ню Йорк вижда на витрината на магазин стола на Чарлз и Рей Еймс от шперплат и осъзнава, че е необходимо да произвежда и продава такива продукти в Европа.

След като получава права за производството и продажбата на продукти с американски лиценз и дизайн, Фелбаум започва да кани европейци за сътрудничество, като често създава впечатляващи, но сложни проекти. Така, след девет години подобряване на технологията, бил пуснат конзолен стол от едно парче пластмаса от датчанина Вернер Пантон „Panton Chair“, един от най-подправяните предмети на ХХ век.

Първите сгради в кампуса се появяват през 50-те години. Фабриката се разраствала, развивала се и всичко би било доста обичайно в архитектурен план, ако през 1981 г. не избухнал пожар. Пожарът унищожил 60% от сградите. Решението за това как да се възстанови кампуса е взето от наследника на бизнеса, синът на Вили и Ерика, настоящият президент на компанията Ролф Фелбаум. Именно той измисля блестящата идея да покани изявени архитекти за проектирането на функционални сгради за фабриката. Вкусът на Ролф Фелбаум е безупречен, защото петимата архитекти, които по-късно получават престижната награда Pritzker, построяват тук първите си сгради в Европа. За да може реализирането на сградите от известните архитекти да изглежда като ансамбъл, на британския архитект Николас Гримшоу е възложена задачата да разработи генерален план за развитието, който все още се спазва.

Днес, в допълнение към специално изградените сгради,кампусът е украсен и с изкупените архитектурни миниатюри . В средата на градината се намира емблематичният купол на Ричард Бъкминстър Фулър (патентованата през 1954 г. Технология му донася световна слава; бетонната конструкция е донесен тук през 2000 г., а преди това за 20 години служи като павилион за продажба на автомобили в Детройт). Феновете на 50-те години също оценяват сгъващия се шедьовър на Жан Прув - неговата лека „бензиностанцияс автентичния си оранжево-зелен цвят бе демонтирана и транспортирана през 2003 г. от Франция. Гостите на кампуса обичат малката екологична къщаДиоген изобретена от италианския архитект Ренцо Пиано, и автобусната спирка на дизайнера Джаспър Морисън, който е проектирал мебелите за Vitra още през 90-те години. Спирката на Морисън дори не принадлежи на кампуса, но минималистичната стоманена конструкция със стъклена стена, през която се виждат лозята на близкото село Отинген е истински шедьовър.

Разбира се, специфичната история за това, защо кампусът е известен на всички континенти, е свързана с музея на дизайна Vitra. Самият музей e израснал от частната колекция на приятел и съмишленик  на Ролф Фелбаум, един от първите колекционери на дизайн на ХХ век, известният Александър фон Вегезак. Първоначално музеят е бил измислен като музей на дизайна, а не като музей на фирмата - това е било условието за прехвърляне на култови модернистични столове, лампи и прототипи, както други ценности. Кураторите на музея умеят да съчетават нетривиални изложбени идеи с почти перфектно въплъщение. Създадените от тях изложбени проекти като "Същността на нещата" или "100 стола" обикалят по целия свят. А през 1989 г. сградата на музея е проектирана от Франк Гери, който тогава е слабо известен в Европа. Смята се, че деконструктивните вълни, гледащи в различни посоки, са нещо като генерална репетиция преди построяването на музея Гугенхайм в Билбао.

Всяко лято в дните на изложението Basel Art се провежда традиционното лятно парти Vitrа в кампуса. Тук идват известни архитекти, дизайнери, колекционери и поклонници на дизайна, като всяка година ги чака изненада – нова сграда, колекция, пърформанс дефиле или нещо съвсем невероятно. Тази година Vitra обяви сензационно сътрудничество с модна марка. Така на фона на авторската архитектура ще има много мода и 5 хиляди стилни гости. Във Вайл ам Рейн с нетърпение очакват Вирджил Абло, Фарел Уилямс и други икони на милениум поколението.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!