Белград е мястото, където световноизвестната „баба на пърформанс изкуството“ създаде първите си творби през 60-те и 70-те години на миналия век. Ретроспективата „Чистачът“ обиколи света, преди най-накрая да се прибере у дома.
Като транссексуален мъж в социално консервативна страна, "„Освобождаването на тялото" е тежко за мен, защото съм гол и ще трябва да гледате едно странно, голо тяло в продължение на много часове. Но да го видите тук в музей е различно от това да го видите на улицата или в медицинска книга."
Някои от участниците в изложбата "Чистачът" са опитни пърформанс изпълнители. Други имат малък или никакъв опит в дисциплината, която поставя значителни изисквания както към ума, така и към тялото. Всички те са изучавали метода на Абрамович със сътрудничката на художничката Линсей Пейзингър, преди експозицията да се открие в Белград.
Андрея Каргачин е 20-годишна студентка по театър, публикувана романистка, визуална художничка и танцьорка, но истинската й страст е пърформанс изкуството. „Тази изложба е моя сбъдната мечта“, казва тя. "Марина е голяма част от живота ми. Тъй като съм от тук, тя винаги е била истинска движеща сила за мен."
„Минавала съм през Imponderabilia много пъти - и трябва да кажа, че ходенето през него е по-неудобно, отколкото да съм част от произведението“, казва Каргачин.
Ре-пърформърите,както ги нарича Абрамович, работят в какафония, докато писъците и ударите се разнасят около гигантските екрани, показващи видеоклипове от оригиналните изпълнения на художничката.
Ивана Ранисавлевич добавя към звуковата атака чрез интерпретацията си на Freeing The Voice. Като лежи по гръб върху матрак, докато главата й виси от ръба, тя буквално преграква от крещене.
"Все още имаме ъндърграунд арт сцена. Но след няколко години се питате защо правите това - когато има много малко хора, които идват да ви видят и повечето от тях са ваши колеги", казва тя.
Пренасянето на изложбата в Белград е основен превратен момент за Музея на съвременното изкуство, който беше затворен десетилетие преди възобновяването му през 2017 г. Изложбата на Марина Абрамович продължава до края на месеца.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар