През 1939 г.Зигмунд Фройд пише:„Бях склонен да смятам сюрреалистите за пълни глупаци, но този млад испанец с неговите откровени, фанатични очи и неоспоримото си техническо майсторство промени оценката ми“.
Ексцентричен, противоречив и мегаломан, Салвадор Дали (1904-1989) е може би най-голямата емблема на сюрреалистичното изкуство. Той също така е „първият, който последователно използва откритията на Фройд и настоява, че лудостта е законно право на човека“ (Конрой Мадокс. „Салвадор Дали“, 1979). Жизненоважното влияние на Фройд е признато от самия Дали, който пише, че в периода на сюрреализма е искал да създаде "иконографията на вътрешния свят и света на чудесното, на моя баща Фройд".
Изложбата в Белведере включва около 150 картини, както и скулптури, фотографии и различни писмени документи. Повечето от изложените произведения са създадени от Дали през десетилетието, преди да срещне Фройд в Лондон през лятото на 1938 г. Включени са няколко платна, рисувани през 1931 г., като „Разкаяние. Сфинкс, заровен в пясъка“ или „Без заглавие. Жена, която спи в пейзаж“. Тази година може би е връхната точка на кариерата на Дали, когато той създава,наред с други, прочутата си картина "Постоянството на паметта“, сега в музея за съвременно изкуство. Изложени са и известните „Лебеди, отразяващи слонове“ (1937) от колекцията на Естер Гретър и копие на „Телефон – омар“ (1938), съхранявано в колежа по изкуствата West Dean.
Откриването на „Дали – Фройд: Обсесия“ съвпада със закриването на „Машината Магрит“ в музея Тисен, друга важна изложба, посветена на една от големите емблеми на сюрреализма.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар