НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Изложба илюстрира многото начини, по които дизайнът и Олимпийските игри са преплетени (15.07.2022)
За да отбележи 50-ата годишнина от Олимпийските игри през 1972 г. в Мюнхен, Die Neue Sammlung – Музеят на дизайна се фокусира върху развитието на дизайна за Олимпийските и Параолимпийските игри. Като най-голямото спортно събитие в света, игрите винаги са били двигател и фокус за иновации. Не само международните спортисти се състезават помежду си. Производителите на спортно оборудване също се опитват да се надминат един друг, когато става въпрос за екипировка на спортистите, както и страните домакини, когато става въпрос за визуален и архитектурен дизайн на игрите. Въпреки първоначалната идея на Олимпийските игри като посланик на мирно, неполитическо разбирателство между хората и нациите, те всъщност често се превръщат в средства за политически и социални изявления.

Изложбата “Designing for the Olympics” има за цел да илюстрира многото начини, по които дизайнът и Олимпиадата са преплетени. Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г. с тяхната далновидна визуална идентичност от Otl Aicher формират отправна точка за размишление върху Игрите, които ги предшестват и последват. Презентацията показва как изобретателността и духът на иновацията са отразени в дизайна на Олимпийските и Параолимпийските игри и кои ценности и цели са изразени в дизайна на Олимпиадата. Идеята за прогрес играе също толкова голяма роля тук, колкото политическият дневен ред, устойчивостта и включването. С този фокус върху дизайна на Олимпийските игри и тяхното историческо развитие, Die Neue Sammlung поставя акцент, който е едновременно важен и уникален, когато разглежда Олимпийските игри от политическа и социална гледна точка през юбилейната 2022 г.

Следователно, изложбата умишлено разглежда колективно както Олимпийските игри, така и Параолимпийските игри и използва талисмани, медали, плакати и спортно оборудване, за да демонстрира как тези две състезания бавно се сближават, след като са започнали по много различни начини. Спортната екипировка, обхваща период от сто години - от боксовите ръкавици, носени на игрите в Париж през 1924 г. до планинските велосипеди, карани на игрите в Токио през 2020/21 г., свидетелства за променящия се характер на спортното оборудване, но също и на самите спортни дисциплини. Дисциплините, представени на игрите, отразяват взаимовръзките между аматьорския и професионалния спорт. Уникално спортно оборудване, като състезателна инвалидна количка от Игрите в Рио 2016 г. или монобоб ските на многократната носителка на златен медал от Параолимпийските игри Анна Шафелхубер, показват кои разработки и иновации все още не са достигнали до аматьорския сектор. Изложбата показва и спортна екипировка и облекла, които са били забранени или недопускани за състезания. Шапки за глава, като шапката за плуване Soul Cap, специално проектирана за обемна коса, или яйцевидната каска, носена от немския отбор по бобслей през 1976 г., свидетелстват за борбата за равенство и справедливи стандарти в спорта и посочват политическото измерение на дизайна на спортното оборудване.

Историята на графичния дизайн може да бъде илюстрирана с голямото историческо и тематично разнообразие на плакатите в изложбата. Например, първият официален плакат за Олимпийските игри, рядък оригинал от 1912 г., е проектиран от Оле Хьортсберг, академичен художник и член на Шведската академия на изкуствата. Плакатът на Юсаку Камекура за Олимпийските игри в Токио през 1964 г. бележи прехода към минималистичен, международен формален език в графичния дизайн, тенденция, която може да бъде проследена чак до наши дни. Плакатът на Чо Янг-Джей за Сеул 1988 г. показва графични елементи, които за първи път са генерирани на компютър.

Специален акцент в изложбата е пълната поредица от исторически пиктограми от Олимпийските игри в Токио през 1964 г. Като серия, запазена в оригинал, в Европа те формират уникална част от колекцията и са реставрирани за изложбата с щедрата подкрепа на арт гондация Ernst von Siemens.

В допълнение към тези графични дизайни, създадени за Игрите, изложбата показва и произведения от протестните движения срещу Олимпийските игри и по този начин приканва посетителите да се ангажират с критично отношение към това, което е голямо спортно събитие. Плакати, като тези, проектирани от родения в Китай дизайнер Badiucao за Зимните игри в Пекин през 2022 г., се сблъскват с официалния език на олимпийските плакати и по този начин въвеждат социално-критични теми в дискурса, които обикновено се пропускат от официалната комуникация на Игрите.

Освен графични дизайни и спортно оборудване, изложбата представя и обзавеждане на стаи и техните дизайни, също създадени в хода на Олимпийските игри. Те включват душ кабината Nizza, проектирана от Гюнтер Екерт и Вернер Вирсинг за олимпийското село на игрите в Мюнхен през 1972 г., или разработването на черупката за сядане, използвана в стадиона в Мюнхен, която е проектирана в сътрудничество с Behnisch Architekten от работната група за оборудване под ръководството на Ник Рьорихт. Снимките на Зигрид Нойберт и Карстен Де Риезе предоставят обективен поглед върху архитектурата, както и впечатления за специалния дизайн и атмосфера на Игрите от 1972 г.

В сътрудничество със студентите от Факултета по дизайн на Мюнхенския университет за приложни науки през настоящия летен семестър се създават интерактивни уебсайтове и кратки филми, които могат да бъдат разгледани в изложбата.

Концепцията на изложението се придържа към принципа на кръговата икономика. Взети са мерки за минимизиране на транспортните маршрути и необходимите разстояния съзнателно са скъсени. За архитектурата бяха взети фундаментални дизайнерски решения с цел повторно използване на колкото е възможно повече съществуващ материал и пълно избягване на термичното рециклиране след края на изложбата.

Изложбата е придружена от двуезичен каталог, който ще предостави академичен коментар на изложбата, както и свидетелствата на съвременни свидетели за развитието на дизайна, фотографията и състезателния спорт.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!