НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Арт вандализъм в ерата на рекламата (04.11.2022)
 Списъкът с атаки на екоактивисти срещу музеи тази година е богат: те хвърлят храна върху картини, залепват се за рамки и постаменти, пишат лозунги с боя, разгръщат плакати пред и вътре в музеите. Изглежда всичко започна на 29 май когато някой хвърли торта по Мона Лиза.

Месец по-късно, в продължение на три последователни дни от 29 юни до 1 юли, в Обединеното кралство екоактивисти от Just Stop Oil (която се бори с глобалното затопляне, като настоява правителството да спре добива на изкопаеми горива) атакуваха художествената галерия и музей Kelvingrove в Глазгоу (Хорас Маккулох, „Моето сърце принадлежи на планините“, 1850 г.), Галерия „Корто“ в Лондон (Винсент ван Гог, Цъфтящи прасковени дървета, 1889 г.) и Художествената галерия в Манчестър (Уилям Търнър, Еолийската арфа на Томпсън, 1809 г.). На 5 юли те атакуваха копие на „Тайната вечеря“ на Леонард от Джанпетрино в Кралската академия по изкуствата, а на 6 юли „нападнах“ Джон Констабъл в Националната галерия в Лондон.

След това лудостта се прехвърли отвъд Ламанша: на 25 юли екоактивисти от италианската група Última Generazione („Последното поколение“) се залепиха за „Пролетта“ на Ботичели в галерия Уфици, на 30 юли – за пиедестала на статуята „Уникални форми на приемственост в пространството“ от Умберто Бочони в миланския музей „Новенченто“, на 18 август – за пиедестала на „Лаокоон“ във Ватиканските музеи, на 21 август се закопчават с белезници за парапета на параклиса Скровени на Джота . На 22 август членовете на германската организация Letzte Generation (също „Последното поколение“) се залепиха за „Сикстинската мадона“ на Рафаело в Дрезден, на 24 август – за „Гръмотевичен пейзаж с Пирам и Тиса“ на Пусен в института „Щедел“, на август 25 - към картина на Лукас Кранах в Берлинската художествена галерия. И още на 4 септември италианците организираха същата акция с „Бурята“ от Джорджоне в галерията на Венецианската академия. В Австралия на 9 октомври членовете на групата Extinction Rebellion се залепиха за „Клането в Корея“ на Пабло Пикасо в Националната галерия на Виктория.

И накрая, на 14 октомври дори пресата, която преди това игнорираше еко-пърформансите, съобщи за трика на активистите: Слънчогледите на Ван Гог в Националната галерия в Лондон пострадаха. Десет дни по-късно, на 23 октомври, Letzte Generation нападна Купа сено на Клод Моне в музея Барберини в Потсдам, а на 31 октомври скелет на динозавър в Природонаучния музей в Берлин.

Успоредно с това Just Stop Oil атакува фигурата на Чарлз III в Музея на Мадам Тюсо в Лондон на 24 октомври и „Момичето с перлена обица“ в Хага на 27 октомври. Списъкът явно ще расте.

Групировките имат подобен начин на действие, но това не е плагиатство, а „наръчник“: италианската и немската групи са регионални клонове на Just Stop Oil и имат един и същ източник на финансиране.

 

Всички тези атаки имат едно общо нещо: те моментално попадат в интернет, в пресата и не причиняват реална вреда. И това е белегът на новия век.

Преди това вандалите, дори и да не бяха луди, а само политически активисти, се стремяха да повредят експонатите, изисквайки скъпа реставрация, защото това предизвиква състояние на шок в обществото и дълъг престой във вестниците. Нищо не трае дълго време в днешно време, така че всичко, от което се нуждаете, е по-ярка снимка, за да раздвижите мрежата. Още по-добре, видео за TikTok: можете да чуете крещящите лозунги в него.

Шедьоврите се избират като clickbait, а не заради естетически противоречия. Експонатите страдат малко и очевидно вандалите се стремят специално към това: те избират картини под защитно стъкло и лепило, което лесно се отлепва и не уврежда рамките, така че присъдите и глобите са по-малки. Много членове на Just Stop Oil са осъдени за други действия, сайтът им дори има специална страница, където се публикуват новини за затворници. Групата ясно обещава на своите „воини“ правна защита, която е по-лесно осигурена, ако нанесените щети са минимални.

Уебсайтът на групата честно обяснява защо се е насочила към музеите след блокиране на магистрали и други градски акции: „Стигнахме само до осма или девета страница на националната преса. Трябваше да направим впечатление и да изненадаме медиите. Акциите свързани с изкуството са просто необходимата промяна на темпото. Това шокира хората, защото беше неочаквано.

Можем само да се надяваме на един от законите на психологията: ако шокирате хората твърде дълго, като повтаряте едно и също действие, те стават имунизирани. Скъпи музеи, имайте малко търпение: скоро всички ще се отегчат.

.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!