Групата CoBrA е създадена от датските художници Асгер Йорн и Карл-Хенинг Педерсен, наричан „датския Шагал“, холандските художници Карел Апел и Констант Нивенхейс, както и белгийците Корней, Пиер Алечински и Кристиан Дотремонт. Групата е основана през ноември 1948 г. в Париж, в кафенето на хотел Нотр Дам. Френските художници Жан-Мишел Атлан и Жак Дусе в последствие също стават членове. Заедно групата CoBrA опитва да надхвърли академичните учения за изкуството на времето си, тъй като художниците в нея намират преобладаващите движения, като абстрактното изкуство, за твърде ригидни и рационални. Обединяващата доктрина е пълната свобода на цвят и форма, както и антипатия към сюрреализма. Тези художници се застъпват за спонтанно и експериментално изкуство и практики, вдъхновени от примитивизма. Те са особено заинтересовани от детските рисунки и изкуството на тези, които се смятат за аутсайдери. Тяхното международно сътрудничество обаче е краткотрайно. Групата CoBrA се разпада през ноември 1951 г. след три съвместни изложби.
Първата изложба, през 1949 г. в Амстердам, оказва голямо влияние върху публиката, объркана от творбите. Отхвърлянето обаче бързо отстъпва място на приемането и след това на признанието – особено в скандинавските страни.
„CoBrA беше моето училище“, казва Пиер Алечински, който в края на 40-те години, на 22-годишна възраст, се запознава с Кристиан Дотремон, с когото ще формира ядрото на белгийския клон на движението. Неговият стил се развива през 50-те години на миналия век, съчетавайки ориенталска калиграфия с вселената от въображаеми създания на CoBrA, съживявайки фламандската традиция за фантастичното. Колоритната творба на Алечински, Dernier arbre („Последното дърво“) 1970 г., е изложена за първи път в известната галерия Birch в Копенхаген. Приблизителна оценка 600 000-800 000 DKK (€80 000-110 000).
Картина на Асгер Йорн „Заедно, но без съдържание“, 1948 г. (Оценка 400 000 – 500 000 DKK (€55 000 – 65 000) на ярко оцветени зверове е вдъхновена от скандинавските приказки, представящи чудовища със заострени човки и остри нокти.
Разпродажбата ще включва и широкоформатна творба на Карел Апел „Grosse Tier verschlingt kleines Tier” (Голям звяр поглъща малък звяр), 1958 г., която е била изложена на Венецианското биенале през 1964 г. Произведението е с оценка от 1 500 000-2 000 000 DKK (200 000 евро). -270 000). Апел е живял в няколко страни, но най-дълго във Франция, където се установява през 1950 г. Работата му е активно подкрепяна от критици като Мишел Рагон и Мишел Тапие, които виждат творчеството на Апел като европейски еквивалент на американския абстрактен експресионизъм.
Нилс Рабен, ръководител на модерни и съвременни картини в Bruun Rasmussen, каза: „Всички велики фигури на движението CoBrA ще бъдат представени и това е силен символ на нашата европейска мрежа и сътрудничество. Този проект е чудесна възможност да представим тези картини на европейски колекционери.”
Две за едно: двустранен Ван Дайк ще се продаде на търг в Christie's
Шедьоври на Моне и Пикасо от колекцията на Сидел Милър в Sotheby's тази есен
Силата на цветята: Водни лилии на Моне оценена за 25 милиона долара ще направи дебют на търг в Хонконг
Вечерните летни аукциони на стари майстори в Лондон предлагат шедьоври, но не и рекорди
Добавете коментар