Оценена, че ще бъде продадена за най-малко 45 милиона долара, „Мурнау с църква II“, рисувана през 1910 г., тя е една от най-големите от известна серия от творби, ориентирани към абстракцията, които Кандински създава, докато пребивава в художническа колония в Бавария, Германия. След 12-годишни съдебни спорове, платното наскоро бе върнато от Van Abbemuseum в Айндховен, Холандия, на наследниците на видните берлински колекционери Йохана Маргарете Стърн-Липман и Зигберт Самуел Стърн.
„Кандински“, звездното произведение от 36-те лота на Сотбис от модерно и съвременно изкуство, бе продадено с едно наддаване по телефона от купувач, който е посредник. "Бях изненадан. Беше фантастична картина. Намерете ми друга“, каза Хайнрих цу Хохенлое, базиран в Берлин арт съветник и търговец, който е озадачен от липсата на конкуренция за такова исторически важно произведение. „Това беше висока начална цена, но това беше правилната цена“, заявява той. "Но понякога се случват такива неща." Въпреки това цената беше нов аукционен връх за Кандински.
Сотбис и Кристис вече не организират отделни вечерни разпродажби на импресионистично или модерно и съвременно изкуство с висока стойност. Както в Ню Йорк, така и в Лондон, категориите вече са обединени във вечери с творби, обхващащи три века, като най-голямото вълнение се генерира от най-новите имена в момента.
В Лондон Сотбис започна своята вечер с 21 творби в новия си формат „The Now“ за продажба на съвременно изкуство. Първата беше големият, енигматичен интериор „Семейни проблеми I“ от 2019 г. на Мохамед Сами, базиран в Лондон иракски бежанец, чиито картини в момента са обект на рецензирана изложба в Camden Art Center. Оценена, че ще бъде продадена за най-малко 60 000 долара, тази творба се покачи до 428 996 долара, достигайки най-високата цена за Сами при дебютиращия му търг.
Миналия месец, базираните в Лондон анализатори ArtTactic публикуваха доклад, измерващ доверието в пазара на съвременно изкуство. 124-те респонденти изразиха отрицателна представа за перспективите му през първата половина на 2023 г., цитирайки „икономическа и геополитическа несигурност“, но в доклада се добавя, че мнозинството очаква пазарът за „изгряващи“ артисти да расте.
Ако търсенето на популярно име достигне връх, аукционните къщи просто го заменят с друго. На търга на Кристис, например, младата британска художничка Михаела Йърууд-Дан внезапно се превърна в популярма, след като нейният силно декоративна флорална абстракция „Love me nots“ (2021) беше оспорвана от най-малко шестима наддаващи по телефона за 880 614 долара, около 16 пъти повече от първоначалната оценка. Този месец Йърууд-Дан ще участва в „Rites of Passage“, тематична групова изложба в Гагосиан в Лондон. „Продадох пет нейи творби, включени в тази изложба на Гагосиан, откакто беше обявена“, каза Айо Адейинка, основател на лондонския дилър на изкуство Tafeta. „Това дава търговска инерция на художника. Но тази цена все още е шок“, добави Адейинка. „Това е огромен скок.“
Експертите отбелязват, че с толкова много внимание, фокусирано върху съвременното изкуство, част от енергията е изсмукана от пазара за класически модерни и съвременни произведения.
Най-високо оценената творба в Кристис тази седмица беше „Femme dans un Rocking-chair (Jacqueline)“, голямото платно на Пабло Пикасо от 1956 г., което беше представено в изложбата „Пикасо: 75-та годишнина“ в Музея за съвременно изкуство през 1957 г. Тя достигна цена от 20,4 милиона долара с таксите. Но четиричасовата разпродажба на 106 лота в Кристис съдържаше някои много желани по-стари творби, включително 15 от най-харесваните сюрреалистични картини от колекционерите от Bay Area - Гари и Катлийн Хайденрайх.
Сред забележителните рядкости е магическият „Портрет на доктор Игнасио Чавес“ (1957) от родената в Испания Ремедиос Варо, която прекарва по-голямата част от живота си, работейки в Мексико. Тази картина никога не се е появявала на публична продажба и е продадена за 4,7 милиона долара, втората най-висока цена за художника на търг.
Групата от сюрреалистични произведения на Хайденрайх е допринесла с 24,4 милиона долара към общата сума на Кристис от 202,4 милиона долара. По-компактното предложение на Сотбис от 57 лота за ново, модерно и съвременно изкуство събира 208,2 милиона долара, като монументалната картина на Герхард Рихтер от 1986 г., широка 13 фута, „Абстрактна снимка“, се оказа другият основен акцент на вечерта с цена от 29,2 милиона долара.
И двете суми бяха значително по-ниски от 298 милиона и 297,2 милиона долара, постигнати от Кристис и Сотбис при еквивалентните им продажби миналия март.
„Тъй като глобалната икономика не е в най-доброто си време, много колекционери запазват своите произведения или правят частни продажби“, каза Уейян Лиу, базиран в Шанхай арт консултант, който беше сред забележимо по-голямото присъствие на азиатски посетители в търговските зали на Лондон сега, тъй като Китай отмени забраната за пътуване, свързана с коронавируса.
„Мисля, че младите артисти се справят доста добре“, каза Лиу. „Но не съм сигурен, че това е така за съвременните произведения на изкуството, с изключение на тези с голям произход.“
Две за едно: двустранен Ван Дайк ще се продаде на търг в Christie's
Шедьоври на Моне и Пикасо от колекцията на Сидел Милър в Sotheby's тази есен
Силата на цветята: Водни лилии на Моне оценена за 25 милиона долара ще направи дебют на търг в Хонконг
Вечерните летни аукциони на стари майстори в Лондон предлагат шедьоври, но не и рекорди
Добавете коментар