Смятана, заедно с „Булката“, за последната творба, нарисувана от Густав Климт преди смъртта му през 1918 г., и може би една сред 200-те най-ценни картини в частни ръце, „Дамата с ветрило“ е отлично и много важно произведение на Климт, което дойде на търга с предварителна оценка от около 80 милиона долара (65 милиона британски лири). По отношение на важността може да се счита, че превъзхожда „Брезова гора“, която донесе над 100 милиона долара на вече легендарния търг на колекцията на Пол Алън миналия ноември, имайки предвид, че тази картина има предимството да идва от колекция със страхотно „родословие“ . Въпреки че е по-малка по мащаб, тя е много по-интересна от „Портрета на Миа Мунк“, продаден на търг през 2010 г. за почти 19 милиона паунда. Тя обаче не достига нивото на двата портрета на Адел Блох-Бауер – и двата принадлежащи към „златния период“ на художника – продадени за доста над 100 милиона долара през 2006 г. и 2016 г. На 27 юни „Дамата с ветрило ” донесе 108,7 милиона долара/ 85,3 милиона паунда, малко над цената, постигната миналата година от “Брезовата гора”, което е едновременно изненадващо и удовлетворяващо.
Самоличността на модела в „Дама с ветрило“ е неизвестна, въпреки че има различни теории кой може да е. Сотбис отбелязва, че „трансценденталното понятие за женственост – вечната жена има дълго наследство, вдъхновяващо поколения художници и някои от най-известните творби, рисувани някога. Климт прегръща този идеал, като същевременно го модернизира. Неговите жени са красиви и по-специално неназованите портрети са архетипни, но неговите изображения са пълни със сложност и нюанси. Неговите жени предават характер и независимост, докато телата им предполагат пасивност; изражението на лицата им „noli me tangere“ създава дистанция, но гъвкавостта на кожата им предизвиква скрита еротика. Това са противоречия, които в много отношения капсулират позицията на жените във виенското „fin de siècle“ общество.
Подобно на други къснипроизведения на Климт, ориенталският фон в „Дама с ветрило“ има особено значение (нещо, което вероятно представлява особен интерес за азиатските купувачи). На 27 юни картината беше продаден на азиатски купувач! В прессъобщение, Сотбис подчертава, че в тази работа Климт „дава пълен израз на пълното си очарование от китайското и японското изкуство и култура. Известно е, че пищни, копринени кимона и китайски дрехи са били предпочитаното от него облекло, а домът му изобилствал с красиви предмети от Изтока“
Силата на цветята: Водни лилии на Моне оценена за 25 милиона долара ще направи дебют на търг в Хонконг
Вечерните летни аукциони на стари майстори в Лондон предлагат шедьоври, но не и рекорди
Портрет на Климт бе продаден за 30 милиона евро във Виена
Творба на Лучо Фонтана може да постави рекорд на търг на Sotheby’s през май
Добавете коментар