През 1914 г. собственикът на галерия Гийом наема студио за скулптора Модилиани и му предлага да премине към рисуване на живописни портрети, защото те се продавали по-добре. Изложбата в музея Оранжери е посветена на работата на италианския гений през последвалите три години от живота му.
В музея Оранжери в Париж се провежда изложба с творби на Амедео Модилиани (1884–1920), преминали през ръцете на неговия галерист Пол Гийом (1891–1934). Показани са само картини и рисунки, тъй като през периода, когато Гийом покровителства младия гений, Модилиани изоставя скулптурата.
През 1906 г., когато еврейският художник от италиански произход идва в Париж, той се занимава с живопис. По това време има две частни художествени ателиета в Ливорно и Флоренция, както и няколко курса в Института за изящни изкуства във Венеция.
Първият покровител на Модилиани в Париж е лекарят Пол Александър, който купува рисунки и картини от него и помага с поръчки за портрети. Среща през 1909 г. с Константин Бранкузи, скулптор от румънски произход, се превръща в повратна точка в работата на Амедео - той се захваща със скулптура, на която се посвещава почти изцяло до 1914 г.
Скъсването му с тази форма на изкуство е колкото внезапно, толкова и решаващо. Майсторът се връща към живописта през 1914 г. и създава много картини, повечето от които портрети - самотни фигури на скромен фон. Тогава художникът се запознава с Пол Гийом. Галеристът наел за него студио в Монмартър и популяризирал картините на Модилиани в парижките литературни и артистични среди.
Атмосферата на Париж тогава е буквално наситена с гении. Запознанството на художника с Маршан става благодарение на Макс Якоб (1876–1944), поет, мистик и кръстник на Пабло Пикасо. Пол Гийом пише за това на своя ментор, поет и изкуствовед Гийом Аполинер (1880–1918).
Художникът и неговият галерист имали много общи неща: те били еднакво чувствителни към литературата и поезията. Гийом припомня, че Модилиани „обичаше и оценяваше поезията не като студен... изследовател, а с душа, мистично надарена да чувства“. Също така, и двамата се интересували от африканско изкуство.
Между 1915 и 1916 г. Модилиани завършва най-малко четири портрета на Гийом. Една от тях се съхранява в Музея Оранжери. В него Гийом, който тогава е само на 23 години, изглежда като денди. В долния ляв ъгъл има надпис: „Novo pilota“ - галеристът води авангардното изкуство към публиката.
През ръцете на дилъра са минали повече от сто картини, както и 50 рисунки и дузина скулптури на Модилиани. По стените на парижките апартаменти на Гийом е имало портрети на Макс Жакоб, Моиз Кислинг, Жан Кокто, както и красиви жени, спътници на художника - ексцентричната Беатрис Хейстингс и нежната Жана Ебютерн.
Пет от творбите на Модилиани от колекцията на музея Оранжери са придобити след смъртта на вдовицата на Гийом, Доменика. За съжаление тя успява да продаде останалите творби на художника, така че се наложило творбите за изложбата да бъдат събрани от други френски музеи.
Musée de l'Orangerie
„Амедео Модилиани. Художникът и неговият маршан"
До 15 януари
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Кристис пуска на търг Маймуната балон (Синя) на Джеф Куунс
Добавете коментар