Sotheby's обяви акцентите от вечерния търг на картини на стари майстори и картини от 19-ти век (15.11.2024)
Sotheby's обяви акцентите от вечерния търг на картини на стари майстори и картини от 19-ти век, който ще се състои в Лондон. Този декември вечерният търг на картини включва забележителна селекция от произведения, обхващащи периода от средата на 15 в. до края на 19 в. Водещи в търга са изключителна картина на Сандро Ботичели, съхранявана в семейна колекция, откакто е придобита от Лейди Уантидж през 1904 г., и преоткрит шедьовър на прочутия флорентински художник-маниерист Росо Фиорентино, някога собственост на Екатерина Велика.
Артемизия Джентилески е известна с впечатляващите портрети на силни жени и наистина нейните образи на библейски героини са сред най-завладяващите й творения. През цялата си кариера тя е привлечена от образа на Мария Магдалена, чийто живот в грях и покаяние предлага богат наративен потенциал. Тази новоидентифицирана творба от 1620 г. изобразява Магдалена в обстановка, която напомня за пустинята, където тя е живяла в самота – препращайки към морското пътешествие на светицата до южния бряг на Франция, където според легендата тя търси убежище. Творбата никога досега не е предлагана на аукцион.
Търгът предлага и наскоро преоткрита ранна творба на нейния баща, Орацио Джентилески, "Светото семейство с младия свети Йоан Кръстител" (оценка: £300 000 – 400 000).
Сандро Ботичели, "Богородица с младенеца на трона" (оценка: £2 000 000 – 3 000 000)
Придобита от Лейди Уантидж през 1904 г., тази флорентинска ренесансова картина на Богородица с младенеца от младия Ботичели остава в същата семейна колекция повече от век. Малко проучена и до голяма степен известна само от черно-бели снимки, картината е изгубена от погледа на публиката, местоположението й често е посочвано неправилно и до голяма степен е пренебрегвана в по-нови монографии и изложби. Композицията на произведението има силни прилики с олтара на Ботичели Sant’Ambrogio от около 1470 г., който сега се намира в Уфици – считан не само за първата мащабна картина на художника, но и за един от първите му олтарни образи. Направена в по-малък мащаб, тази картина вероятно е била предназначена за покровител, търсещ интимен олтар за лично посвещение.
Картината е продадена от известния италиански дилър Елия Волпи на Хариет Сара Джоунс Лойд, лейди Уантидж през май 1904 г. – и оттогава е в нейното семейство. В архива на семейството са запазени и писма за придобиването на творбата, които хвърлят светлина върху преговорите между лейди Уантидж, нейния посредник сър Томас Гибсън Кармайкъл и Волпи.
Джордж Стъбс, "Испанският пойнтер" (приблизителна оценка: £1,500,000 – 2,000,000)
Тази основополагаща картина е най-ранната и една от най-разпознаваемите от всички творби с кучета на Стъбс. Рисувана около 1766-68 г., на върха на кариерата на художника, тя датира от десетилетието, когато Стъбс създава много от картините, с които е най-известен, включително любимата на Националната галерия Whistlejacket. "Испанският пойнтер" е бил излаган само веднъж за 250 години, откакто е нарисуван, и много рядко се е появявал на търг.
Това е една от двете версии на сюжета от художника – практически идентични, с изключение на малки разлики в детайлите на пейзажите (другата е в Neue Pinakothek, Мюнхен, преминала през колекцията на курфюрста на Бавария). Тази версия е закупена от художника или може би поръчана от издателя Томас Брадфорд и послужила като основа за прочутия графичен отпечатък, гравиран от Уилям Уолет, публикуван през 1768 г.
Густав Климт и Ернст Климт, "Хансвурст представят импровизирано представление в Ротенбург" (оценка: £300 000 – 500 000)
Итерация на монументалния декоративен панел на Ернст Климт, направен за и украсяващ голямото стълбище на Бургтеатър във Виена, тази по-малка версия е започната през 1892 г. През декември същата година Ернст – талантлив и амбициозен художник, две години по-млад от Густав Климт – умира неочаквано на двадесет и девет години.
Тази широкомащабна и много детайлна картина е завършена от неговия покрусен от скръб брат (семейство Климт е загубило и баща си през юли).
По това време на емоционален катаклизъм Густав създава по-малко творби. В готовото произведение някои от лицата в оригиналната композиция от тавана на театъра са заменени с нови портрети на членове на семейството, включително майката, сестрите на Климт и неговия оцелял брат Георг. Картината разкрива отдадеността на Густав към наследството на брат му и неговата подкрепа към овдовялата му снаха и петмесечната му племенница. Подписана от Густав Ернст Климт, тя е изложена под името на Ернст през 1895 г. и продадена на частен виенски колекционер за 8400 гулдена. За последен път се появява на търг в Sotheby’s в Лондон през ноември 1984 г. и оттогава остава в същата частна колекция.
Франсиско Гоя, Los Caprichos (оценка: £300 000 – 500 000)
Los Caprichos на Гоя, публикувана през 1799 г., е неговият графичен шедьовър, показващ удивителен гении в 80 композиции. Създаден в контекста на реакционна Испания и „терорите“ на революционна Франция, Гоя се страхува, че тези сатирични изображения ще доведат до проблеми с политическите и духовни сили. Въпреки това, когато Los Caprichos попадна на вниманието на Инквизицията, Гоя е спасен от неговия почитател крал Чарлз IV. Този пълен комплект от първо издание на графиките е особено фин и ранен, отпечатан с атмосферни тонове и драматични светлосенки.
Росо Фиорентино, "Богородица и Младенеца с младенеца Свети Йоан Кръстител" (оценка: £2 000 000 – 3 000 000)
Преоткрит шедьовър на флорентинския маниеризъм, тази изискана, жизнена и характерно ексцентрична Мадона бележи важно допълнение към малкия корпус от оцелели творби на Росо Фиорентино (1494–1540). Известна само от черно-бели снимки до съвсем скоро, картината е разпозната от ключов флорентински учен и историк на изкуството, който я публикува през 2013 г., въпреки че местонахождението й все още не е проследено. Нейното повторно появяване сега и датиране между 1514 и 1517 г. позволява по-голяма оценка на творчеството на художника в сравнително ранен етап от кариерата му.
Артемизия Джентилески, Мария Магдалена
Орацио Джентилески, Светото семейство с младия свети Йоан Кръстител
Сандро Ботичели, Богородица с младенеца на трона
Джордж Стъбс, Испанският пойнтер
Густав Климт и Ернст Климт, "Хансвурст представят импровизирано представление в Ротенбург"
Франсиско Гоя, Los Caprichos
Франсиско Гоя, Los Caprichos
Росо Фиорентино, Богородица и Младенеца с младенеца Свети Йоан Кръстител