Наречени от Фрида Кало "онези европейски кучки" три невероятни жени художнички се срещат в Мексико и създават завладяващи картини, които днес са представени в изложба в Норуич, Великобритания.
"Сюрреалистични Приятелки" е една от най-коментираните експозиции във Великобритания за сезона. Експозицията представя едно уникално приятелство между три бунтарки – английската художничка и скулпторка Леонора Карингтън, испанската живописка Ремедиос Варо и унгарската фотографка Кари Хорна.
Дамите – млади сюрреалистки бягат от Втората световна война и се озовават в Мексико в началото на 40-те години на миналия век. Запознавайки се, те откриват своята обща любов – светът на неизвестното, причудливото, сънищата и магиите и създават впечатляващи произведения под влияние на новото си приятелство. Фрида Кало първоначално ревниво ги отхвърля, наричайки ги „европейски кучки”, но постепенно сменя мнението си за тях.
Чудесата, магиите и алхимията са изтрити от лицето на Западна Европа преди векове, но в Мексико те са част от ежедневието. Това е перфектната родина за всеки сюрреалист.
Изложбата, започна през лятото в Чилистер, а в момента се представя в Норуич. Организаторите упорито отказват да я покажат в столицата на Великобритания и този начин накараха тълпи от туристи да обикалят британската провинция. Така те доказаха, че може да се направи мащабна експозиция извън Лондон, която да изненада и развълнува критици и публика.
Хипнотичната Леонора Карингтън е дъщеря на богат собственик на текстилна фабрика в Ланкастър. Още 16 годишна тя проявява характера си на бунтарка и отказва да влезе в обществото на „дамите” в своя край. На 20 години скандализира всички като става любовница на един от създателите на сюрреализма, Макс Ернст. Това става през 1936, когато в Лондон е представена голямата сюрреалистична изложба. Леонора бяга с двойно по-възрастният Макс Ернст, но романсът им е прекъснат от войната. Ернст е изпратен в лагер, а тя се озовава в Испания където прекарва в болница заради депресията, в която изпада. По това време започва да рисува странните си магични произведения, но намира истинската си сила едва след пристигането си в Мексико. В произведенията й се събират образи от нейните момински фантазии, католицизма и градските приказки.
В картините й срещаме жени, летящи свободно из стаите, движени от бодрия дух на свободата.
С подобни похвати работи нейната приятелка, испанката Ремедиос Варо. Тя пристига в Мексико през 1941 след като е овладяла класическите техники на старите майстори. Варо не се страхува да изпробва всички техники на мистицизъм и магьосничество. В картините й жените изникват от планински масиви и се превръщат в летящи дракони, в цветовете на дърветата се оглеждат странни стаи. Мъжете се мъчат да открият каква е „невидимата заплаха, която оеднаквява всички страсти”.
Третата приятелка, Кати Хорна, е унгарска фотографка. Тя пристига в Мексико през 1941 движена от анархичните си убеждения. Първоначално работи като фотожурналист, но когато е изпратена да снима клиника за душевно болни в Ла Кастанеда, силата на нейните сюрреалистични видения надминава всички представи за търпелива журналистика.
Събирайки на едно място трите изключителни жени изложбата ни показва колко изолирани са били въображенията на тези дами от техните европейски съвременници и до каква дълбока степен те са били повлияни от своето заточение в Мексико, място, което кръстникът на сюрреализма Андре Бретон назовава „отличната родина на сюрреализма”.
Отваря ново „музейно изживяване“ в Лондон – с творби на Кунс, Баския и Мураками
Панагюрското златно съкровище се завръща в Панагюрище за месец
50 години по-късно, Brera Modern ще отвори врати в Милано
4 музейни изложби в Европа, които да видите това лято
Добавете коментар