Музеят Метрополитън в Ню Йорк ще представи една от най-интересните изложби, съпоставяща изкуството на три континента. Изложбата, наречена „Реконфигуриране на африканската икона – Ода за маската от съвременни и модернистични художници от Европа, Америка и Африка” ще бъде открита на 8-ми март 2011г.
Африканската маска и изобщо изкуството на примитивните общества е онзи импулс, който провокира съзнанието на художниците от началото на ХХ век за създаване на изкуство, което се противопоставя на уставните норми за произведение на изкуството. Именно африканското и океанското изкуство с техните изчистени форми, заредено с вътрешна енергия, лишено от конвенциите, присъщи на изкуството в Европа до ХIX век, е това, което провокира европейския модернизъм. Пикасо, Брак, Дерен, Матис и много други прекарват времето си в Музея на човека в Париж, в който са изложени артефакти на изкуство, невиждано в Европа до този момент – това на племената от Океания и Африка, имащо за тях значение на същинско Откровение. Тази връзка в изкуството е изследвана многократно и представяна на изложби, но това, което музеят Метрополитън допринася, е изследването на значението на африканската маска, която тя оказва върху съвременните художници.
Настоящата изложба ще се съсредоточи върху африканската маска, като източник на вдъхновение за художници от различни точки на света. Двама от най-влиятелните концептуални африкански съвременни артисти от Бенин ще бъдат представени – Каликст Пакпоган (Calixte Dakpogan) и Ромьоал Хазуме (Romuald Hazoumé). Това, което ги свързва, е че те по свой начин интерпретират значението на африканската маска, която вече е загубила магическите си качества и се е превърнала в икона на консуматорската култура, донесена от Запада. Това, което Ромьоал Хазуме споделя за своите произведения е, че изпраща обратно на Запада, това, което им принадлежи, като това е един своеобразен акт на протест срещу консуматорското обществото, което ни завладява ден след ден. Маските и на двамата артисти са readymade асамблажи от обекти, които купуваме, използваме и изхвърляме ежедневно. Отпадъчните материали на конкуматорското общество, като непотребни туби от бензин, части от коли за скрап, компакт дискове, кутийки от безалкохолни напитки и много други, които придобиват нов социален контекст. По този начин те създават днешната африканска маска – превърната в такава от западните общества.
Освен това, ще бъдат представени и американски скулптури, които също по нов начин пречупват африканската маска. Това са световно известната Линда Бенглис (Lynda Benglis), известна със своите латексови и восъчни скулптури, както и произведенията на Нюйоркския скулптор от африкански произход – Уили Кол. Линда Бенглис използва африканската маска като източник на вдъхновение за нова серия стъклени маски, която ще бъде представена за първи път в тази изложба. Произведенията на Уили Кол могат да бъдат интерпретирани като трибют към класическата африканска маска, която бива създадени от нехарактерен за нея медиум, а именно от дамски и мъжки обувки, с които Кол експериментира непрекъснато в последните години. По този начин той представя нов вид спиритуализъм, поставен в нов контекст, свързан с материалната култура на своите прадеди.
Един от малкото американски модернисти, които работят както в Америка, така и в Европа през 20-те години на ХХ век – Ман Рей също ще бъде представен в изложбата.
Изложбата може да бъде видяна до 11-ти август 2011г. в музея Метрополитън в Ню Йорк.
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Франс Халс. Майстор на мимолетния момент в Берлин
Добавете коментар