На 27 юли в Инвърлейт Хаус (Inverleith House), Кралската ботаническа градина, Единбург ще бъде представена най-мащабната изложба, представяща творчеството на Робърт Раушенбърг във Великобритания от 30 години насам. Експозицията е фокусирана върху работата на американския художник през 80-те и 90-те години на 20 век. Ще бъдат представени общо 43 произведения , сред които живописни платна и скулптура. Изложбата се организира в сътрудничество с Раушенбърг Студио, Ню Йорк и галерия Гагосиан.
През 50-те и 60-те години на миналия век той се прочува като "ужасното дете" (еnfant terrible), защото се обявява срещу сериозността на американския абстрактен експресионизъм.
В триизмерните си картини той иронизира вестниците, комиксите и баналността на всекидневието. "Монограм" от 1959 г. е неговата най-прочута триизмерна инсталация с вещи от всекидневието и комбинация на цветове, чрез която бе размита границата между живопис и скулптура.
За повърхности, върху които да рисува, той експериментира с алуминий, пластмаса, облекла и много други материали. Критиците казват за художника, че той обича и пресъздава в творбите си „шумовете, боклуците и миризмите на улицата".
Раушенбърг е роден в семейство на работник в петролна сонда в Тексас. Дядо му се премества в Америка от Берлин и се жени за индианка от племето чероки. Самият художник нерядко изтъква, че индианската кръв оставя следа в изкуството му.
"Опитвам се да придам повече значение на обикновеното. Мнозина живеят с чувството, че нещо важно липсва, за да са щастливи. Или, че са пропуснали решаващото в своя живот. А всъщност светът е невероятно богат, но трябва да видиш и да събираш богатството му, да се вглеждаш в онова, което изненадва," казва художникът.
Учил в арт колеж, Раушенбърг отрано се съпротивлява на правилото, че един цвят винаги трябва да присъства в синхрон с другите цветове в една картина. Той скандализира преподавателите си с монохромни картини – така наречените White Paintings и Black Paintings.
Робърт Раушенбърг има разностранни интереси. Той учи и при известния танцьор и хореограф Мърс Кънингам, сближава се и с авангардния композитор Джон Кейдж и работи с тях по съвместни проекти. Пробив прави, когато излага произведения в легендарната галерия на Лео Кастели в Ню Йорк. През 1984-1991 г. става популярен и в Европа с проекта Roci (Rauschenberg Overseas Culture Exchange), с който обикаля 10 държави, твърдейки, че демократизира изкуството като изравнява значението на всички елементи в картината. В началото на 80-те години негови произведения са представяни и в София в ретроспективна изложба на модерното американско изкуство, организирана от Културния център при посолството на САЩ. През 1998 г. музеят "Гугенхайм" в Ню Йорк урежда ретроспективна изложба с над 400 творби и в. "Ню Йорк таймс" определя Раушенбърг за "титан на американското изкуство".
Изложбата ще остане в изложбените зали на Инвърлейт Хаус (Inverleith House), Кралската ботаническа градина, Единбург, до 2 октомври.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар