Експерти по продажбите на изобразително изкуство недвусмислено започнаха да припомнят времето от началото на XX в., когато американски индустриалци пътували из Европа и изкупували колекциите на обеднели аристократи.
Информационните агенции отбелязват и стабилните позиции на британския паунд спрямо еврото, което от своя страна благоприятства колекционерите и арт дилърите от Англия, които използват слабата евровалута и купуват произведения на изкуството на континента, а след това го препродават за долари или лири.
При това положение европейските и руските колекционери ограничиха участието си в аукционите, изчаквайки стабилизиране на еврото и рублата.
Според наблюдатели, по време на „руския” търг, който беше проведен през ноември 2014 г. в Sotheby’s London бяха продадени едва 32% от лотовете, което е спад с над 50% в сравнение с аналогичния аукцион, който се състоя през ноември 2013 г. Тогава бяха купени 74% от предложените в каталога творби. Днес може да се каже, че практически руски купувачи на пазара няма. Причините са много, но една от тях безспорно е кризата в отношенията между Русия и Украйна и последвалият спад на рублата.
Според агенцията, друга причина е намерението на Европейската централна банка, обявено на 22 януари тази година, всеки месец да изкупува облигации на стойност 60 млрд. EUR, за да подкрепи икономиката на Стария континент. Тази новина отслаби еврото и веднага рефлектира върху пазара на изкуство.
Разбира се, в този случай не става дума за колекционерите от най-високо ниво, които отдавна са „застраховали” авоарите си в далеч по-стабилни от руската валути, но експертите смятат, че и те ще изчакват само изгодни сделки. Според Сандра Недветская, бивш директор на Christie’s Russia, която ще наблюдава големите търгове на сюрреалисти, импресионисти, съвременно и следвоенно изкуство, които започнаха от 3 февруари в Ню Йорк и Лондон, „Винаги когато има криза, има и възможности...”
Препоръките на арт специалистите са, че сега е моментът да се инвестира в качествено европейско изкуство и да се търси неговата реализация отвъд Океана.
Абсолютен рекорд на пазара на изкуство - Кристис отчете 8,4 милиарда долара продажби за 2022 г.
Музеите се отказват от NFT – в Италия спряха производството на криптокопия на шедьоври
Как се изгражда блокбъстър изложба?
Цензурата в социалните медии не само ограничава онлайн обхвата на творците, но може да ограничи и бъдещи възможности
Добавете коментар