НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Бейкън и Джакомети в обща изложба (05.06.2018)
За да се привлече публиката  би било достатъчно да се направи и отделна ретроспектива на Франсис Бейкън (1909-1992) или Алберто Джакомети (1901-1966). Но швейцарският фонд Бейлер в Базел, решава да нанесе двоен удар със своя блокбъстър "бейкън-Джакомети", който продължава до 2 септември и съвпада времево с Аrt Basel.

Бейкън и Джакомети се срещат за първи път в началото на 60-те години и се сприятеляват за години напред. Най-вероятно те са били събрани от британската художничка Изабел Росторн, която от известно време е любовницата на Джакомети и е позирала за двамата. Бейкън я използва като модел в живописта, а Джакомети - в скулптурата.

Темата за двойна изложба изниква през 2015 г. на венецианското биенале по време на разговор между Улф Кюстер, уредник на фонд Бейлер, с Катрин Грение, директор на фонд Джакомети в Париж, и близък приятел на Бейкън в продължение на 30 години - британският изкуствовед Майкъл Пепет. Въпреки, че музеят фонд Бейлер притежава отлични творби на Бейкън и Джакомети (основателят на фонда Ернст Бейелер лично се е познавал и с двамата) и отдавна ги излага заедно, и тримата се чудели защо досега изкуствоведите от нито една художествена институция не са имали идеята да се направи такава сравнителна изложба. Междувременно паралелите в произведенията на тези двама художници са очевидни, веднага след като се окажат един до друг. И двамата са се смятали за „реалисти“, работейки най-вече с човешка фигура, затворена в пространство конструкция / клетка, двуизмерни при Бейкън, триизмерни при Джакомети. И двамата са се интересували от предаването на движението в живописта и скулптурата, а също са имали силен интерес към темата, към която са се връщали постоянно - любов и насилие.

В същото време тяхното съседство разкрива удивителни контрасти. Джакомети е обсебен от сивия цвят, Бейкън е емоционално зареден с цветна палитра. Бейкън „измива“ лицата на моделите си, като по този начин прехвърля целия израз върху тялото, Джакомети намалява физическото присъствие. Психологическата травма причинена от Втората световна война, също извиква в тях различни реакции. „И двамата прекрачват границите на традиционната естетика, Бейкън засилва изразяването, а Джакомети се насочва по пътя на деструкцията“, - казва Кюстер.

За изложбата, кураторите са избрали около 100 произведения на двамата художници от фонд Бейлер и частни колекции, както и от чикагския институт по изкуство, музеят за модерно изкуство (MoMA) в Ню Йорк, културния център Помпиду и фонд „Джакомети“ в Париж, от където повечето от скулптурите на Джакомети не са се появявали в други изложби по-рано.

Изложбата ще се проведе до 2 септември.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!