Изложбата ще включва над 100 творби от цялата кариера на художника и ще хвърли светлина върху това как опита на Уорхол му е помогнал да се оформи уникалния му стил, в променящия се креативен и политически пейзаж, в който е работил. Макар той да е най-известен с емблематичните си картини с бутилки от Кока-Кола и Мерилин Монро, които са едни от символите американската култура, изложбата ще наблегне на повтарящи се теми като желанието, идентичността и вярата, произтичащи от биографията на Уорхол. Ще покаже как този иновативен художник преосмисля какво би могло да бъде изкуството в епоха на огромни социални, политически и технологични промени.
Роден като Андрю Уорхола, той израства в Питсбърг, родителите му емигрират от малко село в североизточната част на бившата Чехословашка република. Семейство Уорхола са набожни последователи на Византийската католическа църква, а въздействието на силната религиозна вяра на Джулия Уорхола, майката на Анди, с която той живее през по-голямата част от живота си се счита за важен контекст за неговата работа.
Сексуалността на Уорхол също ще бъде важна тема в изложбата, като се започне със селекция от ранни силно емоционални рисунки - мъжки портрети и голи тела от 50-те години. Тези творби ще бъдат показани с филма „Сън 1963“, който документира любовника на Уорхол - поетът Джон Джиорно, за да подчертаят колаборациите на Уорхол с фигури извън света на изкуството, разширявайки разбирането за това какво може да представлява изкуството.
Ключови творби от поп периода като „Мерилин Диптих“ 1962 г., „Елвис I и II“ 1963-1964 г. и „Race Riot“ 1964, ще бъдат разгледани във връзка със съвременните проблеми около американската култура и политика. Стремежът на Уорхол и безграничната амбиция да изтласка традиционните граници на медиите ще бъдат представени от известните му „Screen Tests“ 1964-6, и пресъздаване на психеделичната мултимедийна среда на „Exploding Plastic Inevitable” 1966 г., първоначално създадена за рок шоуто на Velvet Underground.
Посетителите също ще могат да изживеят инсталацията от плаващи сребърни облаци на Уорхол „Silver Clouds“ 1966 г., първоначално предназначена да служи като преход в оттеглянето му от рисуването в полза на кинопроизводството. Той заявява, че „добрият бизнес е най-доброто изкуство“ - изложбата ще разгледа как Уорхол се насочва към издателството и телевизията. Интересът му към клубната култура ще бъде разгледан като опит да превърне творците звезди на ъдърграунда в мейнстрийм.
След прострелването му от Валери Соланас през 1968 г. Уорхол се връща към мащабни рисувални проекти и изложбата ще се фокусира върху неговите умения като художник и колорист със зала посветена на сериите „Ladies and Gentlemen“ 1975. Тези поразителни портрети изобразяват фигури от трансджендърската общност в Ню Йорк, включително емблематичния изпълнител и активист, Марша Джонсън (Marsha 'Pay it no mind' Johnson) от 1969 г.
Заключителните произведения на Уорхол от 80-те години, като трогателните „Sixty Last Suppers“ 1986 г. (за първи път в Tate Modern и в Англия), ще бъдат разгледани във връзка с преждевременната смърт на художника, както и с разрастващата се епидемия от ХИВ / СПИН, която оказва въздействие върху много хора от най-близкия му кръг.
Изложбата на Анди Уорхол е организирана от Tate Modern и музеят Лудвиг, Кьолн в сътрудничество с Художествената галерия на Онтарио, Торонто и музея на изкуствата в Далас. Куратори са Грегор Муир, директор на международното изкуство и колекцията, и Фионтан Моран, асистент-куратор в Tate Modern, Илмъз Джиевиор, директор и Стефан Дидерих, куратор на колекции на изкуството на XX век в музея Лудвиг в Кьолн. Изложбата ще бъде придружена от подробен каталог и обширна програма с публични разговори и прожекции на филми.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар