Няма съмнение, че май и ноември са най-важните месеци в света на търговете на изкуството. В продължение на много десетилетия Кристис и Сотбис запазват за своите аукциони през май и ноември в Ню Йорк най-важните си партиди, блокбъстърите, предназначени да чупят рекорди и да излизат като заглавия. През последните години тази „традиция“ създаде някои запомнящи се моменти.
Ноември 2022 г. ще бъде запомнен, разбира се, с историческата продажба на колекцията на Пол Алън в Кристис, с нейните 1,5 милиарда долара продажби (включително няколко творби, надхвърлящи 100 милиона долара всяка), и в по-малка степен с 85-те милиона долара, постигнати от един Уорхол в Сотбис. През май 2022 г. имахме Мерилин за 195 милиона долара и, макар че може би не всеки го смята за „изкуство“, Сотбис счупи рекорди с продажбата на Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé за 135 милиона евро, плюс Филипс, които се присъединиха към партито с Баския за 85 милиона долара.
Първата от големите аукционни сесии за изкуство за 2023 г. е без никакви „суперзвезди“, нито една творба с предварителна оценка на над 50 милиона долара. Може би е разумно да се изчакат резултатите от търговете, преди да се говори за „криза“ или „промяна на тенденцията“, но във всеки случай това изглежда тревожен знак за пазара на изкуство. Въпреки това, аукционите включват доста произведения, които заслужават да бъдат коментирани.
Освен монументалния Баския, най-близко до „суперзвезда“, което Кристис предлага на своите търгове, е „Nature morte à la fenêtre“, една от многото творби, нарисувани от Пабло Пикасо през 1932 г., включваща изваян бюст изобразяващ неговата любовница Мари-Терез Валтер. Кристис полага големи усилия, за да свърже тази творба със значителни размери с други прочути произведения от 1932 г., които също включват такъв бюст, като известното „Nu au Plateau de Sculpteur“ (Голо тяло, зелени листа и бюст), продадено на търг през 2010 г. за над 100 милиона долара, стигайки толкова далеч, че в каталога се казва, че „„Nature morte à la fenêtre“ заема централно място в историята на annus mirabilis на Пикасо“, доста спорно твърдение. Във всички случаи, все пак е Пикасо от 1932 г., което го прави привлекателна творба за пазара на изкуството, така че не би трябвало да има проблем да достигне своята (неофициална) оценка от около 40 милиона долара.
В допълнение към „Nature morte à la fenêtre“, три други произведения на Пикасо споделят същата предварителна оценка (между 20 и 30 милиона долара). В Кристис и двете произведения „Femme assise au chapeau de paille (Marie-Thérèse)” (1938) и „L'Arlésienne (Lee Miller)” (1937) показват характерния стил на Пикасо от края на 30-те години на миналия век, докато в Сотбис огромният „Femme nue couchée jouant avec un chat” (1964).
Заедно с „Nature morte à la fenêtre“, звездата на аукционите на Кристис е „The Great Spectacle (The Nile)“ на Жан-Мишел Баския, картина от 1983 г. с неофициална оценка от около 45 милиона долара. Това е монументална картина, напомняща по сложност и формат на „Неоткритият гений на делтата на Мисисипи“, също от 1983 г. и продадена на търг през 2014 г. за 23,7 милиона долара, макар и по-малко експресивна от някои от най-известните му творби от 1981 г. и 1982 г. ( "вълшебната година” на Баския). Идвайки от колекцията на Питър Брант, Сотбис предлага на търг „Сега е моментът“, едно от най-странните произведения на Баския, с неофициална оценка около 30 милиона долара.
Сотбис включва и две средиземноморски гледки, рисувани от Клод Моне през 1884 г., „Au Cap Martin“ (предварителна оценка от 10-15 милиона долара) и „Palmier à Bordighera“ (5-7 милиона долара). Тези картини са оценени доста по-ниско от други средиземноморски изгледи на Моне, продадени на търг през последните години, като „Antibes vue de la Salis“ продаден на търг през 2021 г. за 13,4 милиона долара или отличната „Antibes, vue du plateau Notre-Dame“, продадена на подобна цена през 2014 г.
Сотбис включва и двойка картини на Сезан, които далеч не са шедьоври, но са интересни примери за стилистичната еволюция на своя автор, един от бащите на модерното изкуство. Нарисувана през 1879 г., „Maison dans les arbres“ вече показва интереса на Сезан към сложни композиции, като е творба, в която вече можем да зърнем протокубизма, който художникът ще развие през следващите две десетилетия. Неговата скромна оценка преди продажба (между 3 и 5 милиона долара) го прави една от потенциалните изгодни сделки на търга. С малко по-висока оценка (между 4 и 6 милиона долара) е „La Montagne Sainte-Victoire vue des Lauves“ (1902-06), много добър акварел от последния период на художника.
Sotheby's обяви акцентите от вечерния търг на картини на стари майстори и картини от 19-ти век
Две за едно: двустранен Ван Дайк ще се продаде на търг в Christie's
Шедьоври на Моне и Пикасо от колекцията на Сидел Милър в Sotheby's тази есен
Силата на цветята: Водни лилии на Моне оценена за 25 милиона долара ще направи дебют на търг в Хонконг
Добавете коментар