Двата най-големи есенни панаира за съвременно изкуство – лондонският Frieze и френският Fiac отварят през октомври и вече бяха поставени в пряка конкуренция от артнаблюдателите. Изложението в Лондон, популярно преди всичко с по-скандалните и нестандартни произведения, предлагани за продан, започва на 15 октомври. Френският му конкурент е само седмица по-късно – на 21.
Въпреки че стартира едва преди осем години, лондоският Фрийз стана лидер за пазара на съвременно изкуство в Европа. Тук все още могат да бъдат срещната колекционери, които пазаруват инсталации, татуирани живи прасета или шантави видеа.
Напук на икономическата криза, твърдят основателите на Фиак, 37-то издание на френското изложение ще утвърди Париж като една от столиците на съвременното изкуство, където то може да намери своите купувачи. Според французите английският вариант на този род панаири, Фрийз, е на път да изпусне момента.
От 2005 френският Фиак се разполага в най-атриктивните за Парижкия център места – Гран Пале и част от Лувъра. Двете места ще бъдат артистично променени от изложбите на съвременни скулптори в Градините на Тюйлери – намиращи се по средата.
От своя страна английският Фрийз също предвижда скулптурна екпозиция на открито, която ще заеме място в Риджърс Парк.
Макар че няма секция, посветена само на модерното изкуство, френският Фиак ще конкурира англиското издания с произведения на Ернст Кирхнер, Жан Дюбуфе, Джордж Ди Кирико. Една голяма част от съвременните японски автори също са намерили място на панаира. Лувъра пък предлага специална сцена за изгряващи звезди, туук ще бъде дадена наградата на Лафайет Париж. Избраният млад автор ще получи шанса на самостоятелна изложба в Пале де Токио в Париж през октомври догодина. Фиак също така ще покаже четиримата артисти, номинирани за наградата Марсел Дюшам.
През тази година на Фиак ще вземат участие 195 галерии от 24 държави. 38% или 73 от тях са френски салони, 22 – от Германия, 22 от Америка, 14 – италиански, 11 белгиски и 11 шведски. Новите държави, намерили място на Фиак са Япония, Мексоко, Корея и Ирландия.
Съдейки по програмата, организаторите на панаира са направили истиско усилие да върнат Париж на световната артсцена не само като място за показване на съвременни произведения, но и като арена за търговия.
От своя страна най-прекият конкурент на това изложение, Лондонският Фрийз, стартира седмица по-рано със 173 от най-признатите галерии за съвременно изкуство, представителки на 29 страни, които ще излагат творби на над 1000 нови творци. Макар и по-млад Лондонският Фрийз вече си извоюва името на едно от малкото места в света, където съвременни творби могат да намерят своите купувачи. Една от най-големите заслуги за това е на британските обществени галерии, водени от Тейт Модерн, които редовно пазаруват от Фрийд и по този начин вдигнаха търговския рейтинг на изложението. Иначе разликата с Парижкия му събрат е в това, че почти няма разлика – и тук се дават награди, и тук се поставят скулптури на открито, и тук се предлага програма за изгряващи звезди.
Наградата „Картие 2010” предоставяща на автор извън Великобритания да покаже първия си масивен проект на събитие от такава величина е спечелена от британецът с японски произход Симон Фудживара. Фудживара ще представи творението си „Замръзнал”, което е инсталация базирана върху фиктивната предпоставка, че под изложбената площ на панаира се намира античен изгубен град. Предложението му е избрано сред 500 други.
Значими представяния са : експозицията на бразилския скулптор Карлос Бевилакуа (галерия „Саймън Престън”, Ню Йорк), който за първи път излага в Европа; дуото Даниел Келър и Ник Козмас (Aids-3d) от галерия „Джентили Апри” в Берлин и Наем Мохайемен от галерия „Експериментер” в Калкута,Индия.
Както всяка година и тази програмата на събитието е осеяна с набор от категории и представяния.
„Фрийз Проекти” пък е програма от селектирани творци, която се провежда на всяко издание на фестивала. Куратор е Сара МакКрори и са избрани 9 проекта, които включват елементи на пърформанса, които директно или индиректно карат зрителите да се включат в представянето. Тя е в пряка конкуренция с програмата на Фиак за изгряващи зведи.
Като цяло Фрийз запазва своето име на по-авнгардно място, докато Фиак все още залага на артистите от началото и средата на миналия век, донесли световната слава на Париж като столица на модернизма. Ще има ли победител и кой ще е той обаче зависи единствено от купувачите и колекционерите. Вероятно състезанието между двата панаира всъщност цели да събуди патриотични чувства сред тях и да ги накара да развържат кесиите си за изкуството.
Абсолютен рекорд на пазара на изкуство - Кристис отчете 8,4 милиарда долара продажби за 2022 г.
Музеите се отказват от NFT – в Италия спряха производството на криптокопия на шедьоври
Как се изгражда блокбъстър изложба?
Цензурата в социалните медии не само ограничава онлайн обхвата на творците, но може да ограничи и бъдещи възможности
Добавете коментар