„Извън фокус. Изкуството след Герхард Рихтер” – изложбата, проследяваща значението на един от най-влиятелните съвременни художници – Герхард Рихтер, ще бъде открита на 11-ти февруари 2011г. в Хамбург Кунстхале (Hamburger Kunsthalle). Тази изложба за пръв път ще представи и изследва значението на родения през 1932г. германски художник - Герхард Рихтер за света на изкуството в ерата на постмодернизма. Неговите ранни произведения ще бъдат съпоставени с произведения на автори, родени след 1960г.
Инвенцията, която Герхард Рихтер създава, е замъгляването (образ, който не е на фокус), „размекването на контурите” и деформацията на образа, който е взет от фотографското изображение. Подобно замъгляване на образа не е нещо ново – то е известно още от изкуството на високия ренесанс и Леонардо да Винчи (сфумато ефекта), но за първи път то се прилага към цялостното изображение. Целта на Герхард Рихтер е да представи по този начин образа, който съзнанието ни запечатва по най-достоверния начин. Защото „окото не може никога да запомни онова, което е видяно, а помни само контурите, които са замъглени”.
Герхард Рихтер е роден през 1932г. в Дрезден, който се намира в пределите на Източна Германия. Семейството му е става част от нацисткия режим, а ужасът, смъртта и насилствено вкоренена идеология го преследват още от ранно детство. Той успява да избяга в Западна Германия, малко преди да бъде издигната Берлинската стена през 1961г. Става студент в Дюселдорф – града, свързан неизменно с името на най-влиятелния артист в Европа от втората половина на ХХ век – Йозеф Бойс. Но за разлика от него, той не тръгва по пътя на инсталацията, а по пътя на онова, което е най-характерно за изкуството от времето преди модернизма, а именнo-живописта и фигуративното. Но тази живопис, съвсем не е като живописта преди ХХ век, а напротив – по своите характеристики тя предшества времето и посочва пътя, по който изкуството ще поеме. Неговото изкуство е едно своеобразно прераждане на живописта от духа на поп арта, Флуксус и концептуализма. Рихтер изключително много се интересува от чисто визуалния език на изкуството, като самия той споделя, че изкуството трябва да се отдели от историята на изкуството и да се гледа на него като на чисти изображения, а не цитати, които разказват история или искат да представят определено становище или идеология.
В изложбата ще бъдат представени неговите произведения, в които той смесва медиума на фотографията и медиума на живописта. В момента, в който неговите произведения се появяват, те влияят на множество млади художници и фотографи, които започват по същия начин да „замъгляват” своите фигуративни и абстрактни произведения. Именно чрез разтопяването на контурите и деформирането на образа, художниците се движат на границата на реализма и абстракцията в пресъздаването на „реалността” около нас. Освен това, този образен език не повлиява единствено на художниците, но и на популярната култура и в частност на рекламата. Образите извън фокус стават изключително популярен прийом в тази индустрия. Това, от своя страна, още веднъж демонстрира влиянието на „високото” върху „ниското” изкуство, както и общия образен език, който използват в епохата на постмодернизма.
Измежду художниците, чиито произведения ще бъдат представени на изложбата са: Пабло Алонсо, Дейвид Армстрог, Майкъл Енглер, Бил Якобсен, Адам Янковски, Волфганг Кеслер, Ралф Питърс и много други, които експериментират с похватите на Герхард Рихтер.
Изложбата ще продължи до 22 май 2011г, като по същото време протича паралелна изложба в Bucerius Kunst Forum в Хамбург, изследваща смущаващите картини по действителни събития на Рихтер от 60-те години ( 5-ти февруари – 15 май 2011г).
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар