Идеята, че общественото мнение може да помогне да бъде диктуван вкуса, може да разстрои традиционните търговци на изкуство, но ефективността му като маркетингов инструмент не бива да бъде пренебрегвана. На срещата на върха на Global Auction House в Лондон миналия месец Евън Биърд, изпълнителен директор на националното изкуство в US Trust Bank, отбеляза, че кампанията за видео маркетинг, предшестваща рекордния аукцион на Леонардо да Винчи през 2017 г., се e фокусира върху хората, които са гледали картината, а не самия Салватор Мунди.
В Tefaf Маастрихт този месец, базираният в Лондон дилър на редки книги и карти Даниел Крауч е инвестирал десетки хиляди паунда за виртуална реалност, така че потенциалните купувачи да могат да се разходят из картите на Амстердам от 16-ти век и Париж от 18-ти век. „Потенциално можете да изберете свой собствен път“, казва Крауч, сравнявайки това с Black Mirror: Bandersnatch, сензация на Netflix, в която зрителят може да диктува курса на сюжета.
Ангажирането чрез лично значение (personal relevance) може да бъде най-доброто, което дилърите могат да поискат. В последния Frieze Лос Анджелис, билети с отстъпка са били предлагани на посетителите, които са искали да опитат храната, баровете и малко от изкуството, без да искат цялостното преживяване от панаира. В тази плоска икономическа структура, няма място за търговия със социалната йерархия или ексклузивността.
Звучи реално, освежаващо и революционно, но има и големи опасения. Стремежът към общия знаменател не е добра идея за всички, които искат да подобрят опита - както например показват разделящите социални реалности. Независимо дали е изкуство или не, има и валиден аргумент, че пренебрегването на силата на масите вече не работи. В днешния нетърпелив и пренаселен пазар на изкуството е лесно да се игнорира ограничена, недостъпна програма на някоя галерия.
Вероятно играчите в света на изкуството могат да намерят трети начин, като признаят, че познанието и ангажираността не трябва да бъдат взаимно изключващи се. Визията, която Джо Кенеди и другите започват да приемат, може да не е бъдещето, което традиционалистите харесват, но то вече е факт.
Абсолютен рекорд на пазара на изкуство - Кристис отчете 8,4 милиарда долара продажби за 2022 г.
Музеите се отказват от NFT – в Италия спряха производството на криптокопия на шедьоври
Как се изгражда блокбъстър изложба?
Цензурата в социалните медии не само ограничава онлайн обхвата на творците, но може да ограничи и бъдещи възможности
Добавете коментар