Codex Forster I се състои от две тетрадки, които били свързани в един том след смъртта на Леонардо. Кодексът съдържа както най-ранните (около 1487-90 г., Милано), така и последните тетрадки (1505 г., Флоренция), които V & A притежава. Тетрадките са наречни на него, след като Джон Форстър ги завеща на музея заедно с библиотеката му през 1876 г.
V&A има още три бележника, обвързани в два тома, наречени CodexForster II и III. „Планираме да направим тези два тома напълно достъпни онлайн през 2019 г., за да отбележим 500-годишнината от смъртта на Леонардо", казва Катрин Ивард, куратор на специални колекции в националната художествена библиотека на V & A.
„Бележниците ни напомнят, че Леонардо е толкова инженер, колкото и художник. Когато той пише в началото на 80-те години на Лудовико Сфорца, тогава владетел на Милано, за да му предложи услугите си, той се рекламира като военен инженер, като споменава само кратко своите артистични умения в края на списъка ", казва Ивард.
Codex Forster I датира от времето, което Леонардо прекарва в милански двор и се занимава с хидротехническо инженерство. Кодексът включва също и трактат за геометрията и измерването на твърди частици.
Консервационният аспект е от решаващо значение, тъй като тетрадките са изключително крехки. „Ако искаме да оцелеят още пет века и повече, трябва да се уверим, че не ги подлагаме на прекалено много манипулации, докато очарователното им съдържание е достъпно по различни начини, което няма да им навреди", подчертава Ивард.
От техническа гледна точка използването на IIIF (International ImageInteroperability Framework) за представяне на цифрова версия на бележниците е иновация. "Използването на стандарта IIIF ни позволи да представим кодекса по нов начин. Дигиталният екип на V & A работи много през последните 18 месеца, използвайки IIIF. Използвахме функцията за дълбоко увеличение, за да представим някои от най-зрелищните и подробни елементи в нашата колекция“, казва Кати Прайс, шеф на дигиталната медия и издателство на V & A.
Съществено, IIIF също позволява на учените да сравняват сходни обекти в колекциите на няколко институции. "Изследователите лесно могат да видят изображенията заедно с материалите от Леонардо да Винчи от други институции, използващи IIIF, за създаване цифрови сравнения", казва Ивард.
Съд постанови, че древногръцка статуя на музея Гети принадлежи на Италия
Кои са наградените на Венецианското биенале 2024
Откраднат италиански пейзаж се върна в картинната галерия Крайст Чърч в Оксфорд след като бе открит в Румъния
25 илюстратори представят България на детския панаир в Болоня
Добавете коментар