Напомняме, че още през декември 2017 година, министерството на културата и туризма на Абу-Даби направи заявление за това, че са закупили картината на Леонардо за Лувъра в Абу-Даби и скоро ще запълни колекцията му. Без ясни причин и каквито и да е коментари от официалните лица на ОАЕ показът на картината планиран за есента на 2018 г. е отменен. Собственикът (който е министерството на културата и туризма на Абу-Даби или някой друг) е в правото си да се разпорежда с картината, както реши без да се отчита пред световната общественост и служителите на музея в Абу-Даби. Не е ясно дали картината не се намира в кутия в някой от фрийпортовете или в реставрационно студио и по каква причина това е така – от съображения за безопасност или да за бъде съхранена. По време на маркетинговата кампания на Кристис преди аукциона картината е наречена „религиозната версия на Мона Лиза” и се рекламира като „последният Леонардо в частна колекция”, а след рекордната продажба в заглавията се добавя още и „най-скъпата картина в света”. Интересът към нейната съдба е разбираем. През есента, картината може да се появи в Лувъра в Париж, където ще има изложба посветена на Леонардо.
Основните тези в света на изкуството са следните:
Собственик на творбата вероятно е принцът на Саудитска Арабия Мохамед бин Салман и остава загадка, как Абу Даби са получили картината, дали като подарък от саудитците, частна продажба или са получили картината за временно ползване. Анонимният купувач на аукциона в Ню Йорк е бил принц Бадер бин Абдала бин Мохамед бин Фархан ал-Сауд, един от членовете на кралското семейство на Саудитска Арабия. Въпреки всички мерки предприети, за да останат в тайната имената на купувачите по-късно се появява информация за това, че принц Бадер действа от името на принц Мохамед. След няколко месеца след аукциона, кралският двор назначава Бадер за първи министър на културата на Саудитска Арабия.
Лувърът би искал да получи картината за изложбата на произведения на Леонардо да Винчи за 500-годишната от смъртта на художника, която ще се открие в Париж през 2019 година. По думи на служители от френското правителство, запознато с преговорите с музея в Абу-Даби, които желаят да съхранят анонимността си, парижния Лувър не може да намери „Спасителя на света“.
Причина, заради която може да бъде отменено показването на „Спасителя на света“ в Лувъра Абу-Даби, например, може да бъде желанието на принц Мохамед бин Салман да остави картината за себе си. Или пък нежеланието му да покаже произведението, опасявайки се да не възникне дискусия за автентичността.
От „Ню Йорк Таймс“ са се обърнали с въпрос знаят ли къде е картината към Даян Модестини, която реставрира произведението преди аукциона на Кристис и оксфордския професор и специалист по творчеството на Леонардо –Мартин Кемп. И двамата отговорили, че нищо не знаят. Скептиците изразяват съмнение, че творбата е излязла от четката на Леонардо, визирайки, че тя е била дотолкова реставрирана от професор Модестини, че вече е нейно произведение.
Абсолютен рекорд на пазара на изкуство - Кристис отчете 8,4 милиарда долара продажби за 2022 г.
Музеите се отказват от NFT – в Италия спряха производството на криптокопия на шедьоври
Как се изгражда блокбъстър изложба?
Цензурата в социалните медии не само ограничава онлайн обхвата на творците, но може да ограничи и бъдещи възможности
Добавете коментар